Att döda en människa

Hm sitter här och filosoferar över moraliska värderingar. Skriver just nu på mitt examensarbete i Hälsa och etik. Sjukt intressant må jag säga, men sitter väl för tillfället i en återvändsgränd då Webbstudieplatsen slutat att fungera och jag fortfarande måste printa ner minst två sidor.

För flera år sedan läste jag Dostojevskijs Brott och straff och nu i boken jag arbetar med citerar de mitt favoritstycke. Då Raskolnikov kommer på idén att döda den rika, snikna gumman. Hon som är procenterska och pressar pengar ur dem som står i skuld till henne.

Så här motiverar han sitt mord:

"Tänk på alla de hundratals, ja tusentals, bra saker och initiativ som vore möjliga med hjälp av gummans pengar - och så går de förlorade i ett kloster! Hundratals, ja kanske tusentals, liv skulle kunna räddas, tiotals familjer skulle kunna försonas från fattigdom, förfall, undergång, fördärv och könsjukdomar - allt detta för hennes pengar. Om man slog ihjäl henne och tog hennes pengar för att tjäna mänskligheten och det gemensamma bästa med hjälp av dem - tycker du inte att ett enda sådant litet brott skulle kunna uppvägas av de tusentals goda gärningarna? Ett enda liv i utbyte mot hundra liv - det är ju ren aritmetik! Och vilken vikt har denna sjuka, dumma och elaka gamla kärrings liv på mänsklighetens vågskål? Inte mer än en lus eller kackerlackas, om ens detta eftersom kärringen är ett skadligt kryp."

Jag är nog en ond människa, men kan ändå inte låta bli att tycka att det låter väldans vettigt. Att detta sedan argumenteras emot resten av boken.. Who cares???!


Ack ack.. på tal om ondska, kan man placera in sina släktingar i ett sådant fack? Snart kommer de hela gänget och ska förpestar min dag. Dags för make-up och påklistrat leende ;) weah..

Over and out.. *smack*


Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback