Löften

Immanuel Kant;

"Jag överväger att bryta ett löfte för att vinna vissa stora fördelar och
funderar över om det kan vara riktigt. Jag får då fråga mig enligt vilken
regel jag handlar om jag bryter mitt löfte. Det måste vara ungefär
följande regel: Om man kan vinna väsentliga fördelar kan det vara
rätt att bryta ett givet löfte.

Nästa steg blir då att fråga sig hur det skulle gå om denna regel blev
allmän lag. Situationen skulle då bli egendomlig. Om alla började bryta
löften när de ansåg sig ha fördelar av det, skulle ingen kunna lita på
någon. Löften skulle bli betydelselösa. Det skulle då också vara
meningslöst att bryta löften. Regel tycks upplösa sig själv om det blir
allmän lag. Kan jag vilja att den regeln blir allmän lag? Det vore orimligt
att införa en allmän lag som upplöser sig själv.

Om jag då inte kan vilja att maximen för min handling blir allmän lag,
då är det orätt av mig att bryta mitt löfte"

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback