Vulkanutbrott, inställda flyg & hemlängtan

Som ni säkert alla hört har det varit vulkanutbrott på Island. Vad jag mest utav allt INTE vill just nu är att mitt flyg på torsdag ska bli inställt. Läste att senast den här vulkanen hade utbrott sprutade den aska i mer än ett år. Slutar den inte inom ett par dagar lär jag få bli kvar här i Barca ett tag till *suck* Älskar visserligen den här staden, men min hemlängtan just nu är äcklig. Mest kanske jag längtar efter att få tillbringa min tid tillsammans med mannen som konstant finns i mina tankar.


Vulkanutbrottet upphör inom kort?

17.04.2010 - kl 21:30
I dag säger vulkanologen Magnús Tumi Guðmundsson att sannolikt minskar utbrottet under de kommande dagarna. “Bensintanken”, dvs. magmamagasinet under vulkanen är på litet djup och det tyder på att det inte finns energi för ett långvarigt utbrott. Likaså har sannolikheten för flodvågor minskat avsevärt.  Men utbrottet kan ta fart på nytt efter några dagar. Det var mönstret i utbrottet 1821 - 1823. Vindriktningen spås bli västlig i morgon söndag och då kommer asknedfallet åter öster om vulkanen, på Myrdalssanden. I dag har vinden varit mera nordlig och askan har fallit söder om vulkanen vid sydkusten.



Söder om vulkanutbrottet 16.06.2010


Ett nytt kraftigt vulkanutbrott började senaste natt

14.04.2010 - KL 17:00
Den vulkaniska aktiviteten i Eyjafjallajökull fortsätter. Det förra utbrottet, som bröt sig upp till markytan på Fimmvörðháls, upphörde den 12 april. Så knappt två dygn senare kom utbrottet i natt. Det är i den befintliga kratern under glaciären Eyjafjallajökull, där utbrott var senast 1821 -1823. Kratern är full med is, ca 300 m tjock, och den smälter nu av den glödheta lavan som kommer upp i en spricka, som beräknas vara upp mot 2 km lång.


Eyjafjallajökull på Island under nattetid

Eyjafjallajökull på Island - 16.4.2010 kl 21:00


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag sa ju att du skulle kommit hem tidigare...=)

Postat av: Super-Jesse

Finns faktiskt andra sätt att ta sig hem på, buss är ett sätt. Tar längre tid än flyg men absolut inte ett år ;)

2010-04-18 @ 11:43:44
Postat av: Theres

Hoppas askan försvinner snart så att du får komma hem :)


Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback