Moral & respekt

Jag borde ha lärt mig för länge, länge sen att inte diskutera vissa av mina åsikter med mina vänner, eller familjen med för den delen. Blir så frustrerad och de blir arga på mig för att jag är så envis, trångsynt eller något. Såg ett tv-serieavsnitt ikväll inkluderat en liten otrohetshistoria. Egentligen om någon är otrogen så borde man verkligen bara kasta ut honom, bränna upp hans grejer, repa bilen och göra hans liv till ett helvete för att hämnas. Skulle nog kännas jäkligt bra för stunden om man bara vågade.

Nåja vad diskussionen efteråt handlade om var den personen någon är otrogen med. Om man vet att någon har ett förhållande så tycker jag det är fruktansvärt omoraliskt och respektlöst att vara med den personen. Det där med att bry sig om sina medmänniskor verkar folk helt ha glömt bort. Sätt dig själv in i situationen. Hur skulle du känna som en person du litar på bedrar dig? Att bli så sviken är den värsa känslan som finns och att orsaka någon annan den smärtan att behöva känna så. Nej, aldrig i livet. Och JA det finns alltid undantag, bla bla bla... men hur många gånger tror man inte att man själv är undantaget när man i själva verket är regeln?

Sen självklart är det den som är otrogen som är svinet och bär det största ansvaret, men det gör inte den andre personen mindre skyldig enligt mig. Okej, säg att du träffar en kille du verkligen faller för men som har flickvän. Varför bry sig om henne om du har chansen till att få vad du vill ha i livet? Som sagt undantag finns och det kan sluta lyckligt, men moraliskt korrekt kan väl då ingen säga att det är? Eller?

Moral och respekt  är nog någonting jag tror att vi människor börjar sakna allt mer i vårt moderna samhälle.

Kommentarer
Postat av: Sofi

Man kan inte vara andra människor. De vet likaäl som både du och jag att det är fel att involvera sig med någon som är i ett förhållande. Hur eller hur, så kan man inte lösa deras problem, jobbigt men sant. Om man lägger sig i någon eller i det fallet tre andra människors liv och tänker lösa deras problem utan att de vill, så kommer det bara sluta med stress, ovänskap och bittra strider framöver på många sätt.

2010-02-11 @ 06:01:26

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback