Sand eller sten

Det är en historia om två vänner som vandrar i öknen. Vid ett
tillfälle börjar de gräla och den ena ger den andra en örfil.
Den senare, som får ont, men inget säger skriver i sanden:
"Idag fick jag en örfil av min bästa vän".

De fortsätter att promenera och kommer fram till en oas där de
bestämmer sig för att bada. Den som tidigare fått en örfil håller på
att drunkna men hans vän räddar honom.
När han kommit till sans igen skriver han på en sten:
"Idag räddade min bästa vän mitt liv".

Den som gicit örfilen och sedan rädda sin vän frågar: När jag
skadadde dig skrev du i sanden och nu när jag räddat dig
skriver du på sten. Varför?
Den andre svarar: När någon skadar oss skall vi skriva det
i sand där förlåtelens vindar lätt kan sudda ut det.
När någon gör något bra, bör vi gravera in det i sten där
ingen vind någonsin kan sudda ut det.


Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback