Midnight sun forts..

Ska absolut börja läsa fler böcker på engelska. Läser Midnight sun och den är helt underbar. Lite häftigt att läsa hela storyn ur Edwards perspektiv. Det är annorlunda och engelskan gör på något vis historien ännu mer beskrivande än när det är på svenska. Så förbaskat svårt är det inte att läsa på engelska. Just nu undrar jag mest över varför jag inte gjort det tidigare, hopplös som man är. Hoppas att man själv kan bli så attraherad av en annan levande människa och inte enbart av sagokaraktärer. Ibland undrar jag om det är sådana här böcker som gör det så svårt för mig att träffa en man och få riktiga känslor för honom. Kärleken i dessa böcker är så självklar och sann, så förfinad och vackrare än jag någonsin upplevt den någonstans i verkligheten.


Hörde ett debattprogram där några personer ansåg att människor blir negativt påverkade av romantiska filmer. Att den synen man får på äkta kärlek och dess enkla tillvaro inte går att hitta i den riktiga världen och verkliga livet utan bara är en fantasi som författare och filmtillverkare skapat för att ge oss människor en bättre feel-good-känsla av deras filmer/ böcker. Att filmer alltså ska påverka människor att sträva efter någonting i förhållanden som i stort sett är omöjligt att hitta, perfektionen. Efter att ha läst Twilight-serien kan jag nog lättare förstå vad de menar. Man får en önskedröm inom sig om att få uppleva sådan kärlek. Vilket är omöjligt eftersom den är så förfinad i skrift som det går att åstadkomma. Med andra ord är det viktigt att man själv behåller lite realism i sin jakt på kärlek och inte hoppas och längtar efter att få uppleva något ifrån en fantasivärld. Spräcka bubblan lite till den vackra idyll man drömmer efter.

http://thetwilightseries.blogg.se/ är min favoritblogg för tillfället =)


Kommentarer
Postat av: emelie

din sista mening var den bästa tankeställaren jag fått på sista tiden min ängel:)


Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback