Äckligt envisa insomnia

Att det kan finnas så sjukt mycket saker att tänka på för att lära sig sova *suck* En hel förbannad bok att läsa igenom med tips och idéer för det första. Insomnia = Sömnsvårigheter

Haha.. nu kommer närmaste inläggen enbart handla om sömn. Ska försöka sätta er in i hur mitt liv som insomniapatient är, för det är vad de diagnoserat mig som. Äntligen, på gott och ont. Ska nu först få tillskott med melatonin. Det är det hormonet i kroppen som styr dygnsrytmen och tydligen bildas det inte tillräckligt mycket i min lilla kropp.

För att hjälpen äntligen skulle komma har jag skrivit sömndagbok i flera månader. När de räknade ut snittet så sover jag var tredje vecka sex - åtta timmar per natt. Då räknar de med att den veckan är godkänd, underbart *ler sarkastiskt*. Oj jag sover bra var tredje vecka *morr*. Resterande två veckor ligger sömnen på två-fyra timmar per natt. För att det ska räknas som sömnlöshet ska det ta minst 45 minuter innan man somnar. Det är väl ingenting!! Jag ligger fan alltid vaken minst två - tre timmar innan jag somnar så det var då ingen svår ribba. Så ska man även vakna minst tre gånger per natt. Jag vaknar säkert tio gånger och allt som oftast av mardrömmar. Vilka även de räknas in bland sömnlöshetsproblemen. Folk som säger att de har lite svårt att sova ibland vet inte vad de pratar om *suck*.



Här är orsakerna läkarna tror att just min insomnia beror på. Jag begärde att få läsa journalen, nyfiken som man är ;)
- Stress (för höga krav på sig själv och hjärnan på högvarv)
- Högt blodtryck (sedan sju år tillbaka, ungefär då sömnproblemen startade enligt tidigare journaluppgifter)
- Ledgångsreumatism (troligtvis en påverkande faktor då rastlöshet i kropp och leder lätt uppkommer)
- Depression (vilket jag inte alls har, but whatever.. Får de ens skriva så när de inte vet? Fast de kanske menar att jag haft det tidigare. De där förbannade vinterdepressionerna är de så klart medvetna om eftersom de uppkommer på grund av sjukdomen och köldkänsligheten)

Så det jag nu ska göra själv är bland annat följande;
- Se till att få en rätt dygnsrytm. Gå &lägga mig & stiga upp samma tid varje dag oavsett hur sömnen varit.
- Inte stanna längre i sängen än vad som behövs för den normala sömnen.
- Motionera regelbundet men helst inte efter klockan sju på kvällen.
- Inte äta kvällstid (eller på natten heller då *suck*)
- Inga elektroniska grejer i sovrummet
- Inga tupplurar
- Vistas ute i dagsljus mycket under dagen.
- Undvika starkt ljus när man går på toaletten mitt i natten.
- Inte använda sängen till något annat än sova, mys & sex.

Sedan kommer det till det där med att varva ner.
- Varmt bad
- Varmt att dricka på kvällen, tex kamomillte
- Mörkt & svalt i sovrummet
- Stänga ute ljud & ljus, använda öronproppar & ögonmask
- Avspänningsövningar, yoga eller meditation
- Lugnande musik

Om jag vaknar under natten ska jag tydligen inte ligga kvar i sängen och lida som jag alltid gjort tidigare. Istället ska jag stiga upp och göra någonting i ett annat rum tills jag blir sömnig.

Mesta av detta har jag så klart redan testat, men nu ska jag ge allt detta en ordentlig chans medans jag får melatoninet. Fungerar det inte blir jag inlagd på såna där sömntest och det har jag ingen lust med.

Natti natti *kyssar*

Kommentarer
Postat av: lantmys

Sv: indeed!

Postat av: lantmys

Sv: Tack! :)

2009-07-08 @ 11:56:08
URL: http://lantmys.blogg.se/
Postat av: Hanna

insomnia låter ingevidare.. menser att du fått användning för din superläckra ögonmask! stor kram

2009-07-08 @ 15:11:54
Postat av: Jessica/Elvis

Lilla vännen! Håller tummarna för att du ska sova bättre!! Stora kramen!

2009-07-09 @ 09:26:09
URL: http://jessicaia.blogg.se/

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback