Sommartårta

Sommartårta med jordgubbar, hasselnötter och vaniljkräm

Förra söndagen fick jag ett litet ryck och bestämde mig för att testa ett recept jag hittat i Buffétidningen. Det var en så kallad sommartårta innehållande hallon, hasselnötter och vaniljkräm. Jag bytte dock ut hallonen mot jordgubbar eftersom det var vad jag hade hemma. Vaniljkrämen gjorde jag helt själv så man kan väl säga att bakning är betydligt mer min grej än att koka potatis. Tecken på att man är en ordentlig godisgris kanske haha..

Tilläggas ska att Savoiradikexen kan absolut uteslutas. De gjorde varken från eller till för tårtan. Gör jag om receptet kommer jag istället att använda grädde på sidan för att inte kanten ska synas. Spritsat på lite snyggt kanske ;)

Så här löd receptet:

250 g jordgubbar
3/4 dl socker

Hasselnötsbotten
200 g hasselnötter
4 ägg
2 1/2 dl socker

Vaniljkräm
1 vaniljstång
2 1/2 dl mjölk
3+3 msk socker
4 gelantinblad
4 äggulor
3 dl vispgrädde
1 pkt savoiradikex

Gör så här:

1. Hasselnötsbotten: Sätt på ugnen på 175 grader. Hacka eller mixa nötterna, inte för fint.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda i nötterna. Häll nötterna i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda ca 35 minuter, låt svalna. Låt kakan vara kvar i formen. Blanda jordgubbar och socker, häll av liten utav vätskan.

3. Vaniljkräm: Snitta vaniljstången längs med och skrapa ut fröna. Koka upp mjölk, 3 msk socker, frön och vaniljstång. Ta av från värmen och låt stå i ca 15 minuter. Ta bort stången. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter.

4. Rör ihop äggulor med 3 msk socker. Tillsätt det i mjölkblandningen. Värm under vispning tills den tjocknar något. Den får INTE koka! Ta av från värmen.
5. Ta upp gelantinbladen och rör ner dem i krämen. Låt kallna men inte stelna helt.
6. Vispa grädden. Vänd försiktigt ner i krämen.
7. Fördela jordgubbsblandningen på kakan. Häll på vaniljkrämen och låt stå kallt i ca fyra timmar.
8. Lossa försiktigt tårtan ur sin form och lägg på ett fat. Skär kexen på mitten. Placera dem runt om kakan, tryck till lätt så att de fäster. Garnera tårtan med färska bär.

Tårtan kan frysas. Ta i så fall upp den 2-3 timmar innan servering.

 

Tårtkalas i trädgården med Andreas och Crisse

Så vår söndagseftermiddag tillbringades i trädgården med ett litet tårtkalas. Det är en mäktig tårta så efter varsin bit var vi mätta och därefter skickade jag hem halva tårtan till min far som var mycket belåten och den tog slut samma kväll. Resterna som vi hade kvar blev under det närmsta dygnet uppätna av ytterligare familj och vänner. Så det känns som om detta var en mycket godkänd tårta *ler glatt*


Kommentarer
Postat av: Hanna..

mums för jordbär!! vad vore livet utan dom!!

2010-07-15 @ 13:51:34
Postat av: Helena

Fankens gubbar, jag förstod inte att du var ironisk när du skrev att min tårta "var bland de godaste någonsin". ;) Din ser ju ut att smaka MUMMAAA! =D Slurp!

Postat av: TucciT

gud vilken fin tårta.. vad duktig du är hanna =) du kunde fått göra en till mig igår när jag fyllde 25 hehe.. för inte blev de någon tårta inte.. kanske blir ikväll om jag har tur ;) hehe..

2010-09-24 @ 09:06:13
URL: http://tuccit.blogg.se/

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback