Mabthera

Idag har jag fått en nya behandling med Mabthera. Åkte med bussen in till Kalmar klockan sju i morse. Senaste veckan har varit kämpig för mig då värken satt in i kroppen något otroligt. Nu när de här anfallen kommer så sällan är det svårare att hantera dem. Senast jag fick problem av denna klass var i december och när de kommer med de här avstånden hinner man glömma bort smärtan där emellan.

Mabthera är en medicin som används för att behandla reumatoid atrit som är en del utav den sjukdomen jag har. Detta är en medicin som sätts in först när ingen annan medicin fungerar. Under fem års tid har jag med jämna mellanrum fått den. Jag var en utav de första i Kalmar län som fick pröva den här medicinen och första behandlingarna fick jag ta i Linköping där jag lades in två gånger på två veckor. Då bevakades jag extremt noga och fick ta blodtryck en gång var femtonde minut. Det tog dock över 1,5 år innan behandlingen gav effekt på mig. Nu är det min stora räddning. Idag är det inte alls lika besvärligt att få behandlingen heller. Droppet var färdigt på fem timmar så det är överkomligt tycker jag. Innan behandlingen startade jag fick jag en medicin som motverkar att det ska uppstå allergiska reaktioner.

Under förmiddagen fick jag även göra ett salivprov. En av bivverkningarna utav min sjukdom är att salivproduktionen minskar och det gör att man löper större risk för karies t.ex. Där fick jag anledningen till att jag fått hål i tänderna. Aldrig haft det innan, typiskt!

Veckan har varit tung, men är väldigt glad över att jag har en sådan fantastisk människa i mitt liv som finns hos mig och stöttar mig. Tusen tack älsklingen min!

Mabthera

Kommentarer

Skriv gärna en kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback